- Készlet: Készleten: 22 db
- Cikkszám: EL01034
Az AdBlue egy készÃtmény az SCR (szelektÃv katalitikus redukció) rendszerrel ellátott haszongépjárművek és autóbuszok egyik károsanyag-komponens, a nitrogén-oxidok kibocsátásának csökkentésére.
A dÃzelmotorok működésük közben a benzinmotoroknál nagyobb mennyiségű kormot juttatnak a levegÅ‘be, mÃg a nitrogén-oxid [NOx] kibocsátásuk is jelentÅ‘s. Ez utóbbi komponens csökkentésére és a 2009-ben életbe lépÅ‘ Euro 5-ös környezetvédelmi normának való megfelelés jegyében vezették be az AdBlue adalékanyagot. Jelenleg háromféle jelentÅ‘sebb technológia áll rendelkezésre a NOx-kibocsátás mérséklésére: EGR (Exhaust Gas Recirculation), LNT/NAC (Lean NOx Trap vagy NOx Adsorber Catalyst) és az ún. urea-SCR, más néven AdBlue, a nemrégiben mobil emissziócsökkentésre kifejlesztett karbamid-oldat.
Az AdBlue megfelelÅ‘ hÅ‘mérsékleti tartományban, bontatlan csomagolással legfeljebb egy évig tárolható, 32,5% karbamidot tartalmazó, nagy tisztaságú folyadék. Az SCR technológia lényege, hogy AdBlue vagyis karbamid oldatot fecskendeznek a kipufogógázba mely egy speciális katalizátorba lép be. A rendszernek viszonylag magas hÅ‘mérsékletre (min. 250 °C) van szüksége ahhoz, hogy hatékonyan működésbe lépjen és csökkentse a károsanyag-kibocsátást – ezt a városi forgalomban teljesÃteni lényegesen nehezebb. Emiatt induláskor a motorvezérlés segÃtségével a kipufogógáz hÅ‘mérsékletét különbözÅ‘ megoldásokkal igyekeznek gyorsan emelni, hogy az minél elÅ‘bb felfűtse a katalizátort. Az hÅ‘ hatására felszabadult ammónia reakcióba lép a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival, és nitrogénné, valamint vÃzzé alakÃtja át azokat.
Az erÅ‘sen korrodáló hatású – amúgy teljesen veszélytelen – urea (vagyis kardbamid) adalék mÃnusz 11 °C-on fagy meg. Emiatt az urea-tartályból a katalizátorba vezetÅ‘ csövek duplafalúak, ami lehetÅ‘vé teszi, hogy a hűtÅ‘rendszer felfűtse ezeket a csöveket, illetve magát az urea-tartályt, ha az megfagyott.
Egy külön ellenÅ‘rzÅ‘ egység figyeli a rendszert és biztosÃtja a kémiai folyamat fennmaradását a katalizátorban. A rendszer működésébÅ‘l menet közben a sofÅ‘r semmit nem vesz észre, egyedül az AdBlue adalék mennyiségét mutatja egy kijelzÅ‘ a műszerfalon. Az AdBlue, akárcsak az üzemanyag, minden kúton kapható, a vezetÅ‘knek 8-10 ezer kilométerenként ajánlatos a folyadékot pótolni az erre kialakÃtott tartályba.
A Euro emissziócsökkentési normák elÅ‘Ãrják, hogy az AdBlue folyadék szintjének csökkenése estén a vezetÅ‘t figyelmeztetni kell. Az SCR-katalizátor integráns része az OBD-monitor rendszernek (On-Board Diagnostics). Teljes kifogyás esetén a rendszer engedélyezi, hogy eljussunk a következÅ‘ benzinkútig, azonban a motorteljesÃtmény részleges elvételével majd a motorindÃtás blokkolásával biztosÃtja a normák betartását. Az AdBlue folyadék helyettesÃtésével (pl vÃzzel) sem érdemes próbálkozni, mert az emisszió-ellenÅ‘rzÅ‘ egység ilyen esetben is letiltja a motor indÃtását.